مقاله های علمی- دانشگاهی | ۱-۲- تشریح و بیان مساله – 9 |
از سوی دیگر، بیش اعتمادی مدیران یکی از بحث های مهم در تئوری های مالی رفتاری است که اصل و اساس آن موضوعات روان شناختی میباشد با این اعتقاد که افراد در کل زیاد از حد اعتماد به نفس دارند در ادامه تحقیقات، این پیشینه روان شناختی مالی رفتاری را گسترش دادهاند و مدیران را به عنوان یک گروه خاص نسبت به مردم عادی می دانند که میتوانند بیش از دیگران خوش بینی باشند. بر این اساس به نظر میرسد که بیش اعتمادی مدیران یکی از عوامل تاثیر گذار بر محافظه کاری میباشد. بنابرین در این تحقیق ابتدا بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، فرضیات تحقیق و در نهایت قلمرو تحقیق و… ارائه می شود.
۱-۲- تشریح و بیان مسئله
مدیر اختیاراتی دارد و میتواند این اختیارات را به گونه ای اعمال کند که خروجی الگو، تصمیم گیری سرمایه گذاران را به دلخواه خود شکل دهد. بدین منظور، مدیریت میتواند تلاش کند که یکی از ورودی های مهم الگو، تصمیم گیری سرمایه گذاران یعنی سود را تحت تاثیر قرار دهد و به مدیریت آن بپردازد. مدیر واحد تجاری از اختیارات خود میتواند از دو طریق برای مدیریت سود به عنوان یکی از ورودی های الگو، تصمیم گیری سرمایه گذاران استفاده کند. در حالت اول، مدیر میتواند از اختیارات خود برای انتقال اطلاعات محرمانه درباره سود آوری آینده شرکت استفاده کند. این وضعیت بر اساس تعریف های ارائه شده ، مطابق با مدیریت مؤثر سود است. در این نوع از مدیریت سود ، اطلاع رسانی سود ها در تبادل اطلاعات محرمانه بهبود مییابد. در حالت دوم، مدیر میتواند از اختیارات خود حداکثر کردن مطلوبیت خود استفاده کنند و برای این کار ، سود ها را تحریف کند . این حالت نیز بر اساس تعریف های ارائه شده، مطابق با مدیریت فرصت طلبانه سود است. در این حالت، مدیر به منظور حداکثر کردن مطلوبیت خود به گزارش فرصت طلبانه سود ها اقدام میکند(سابرامانیام ، ۱۹۹۶ و سایرگار و اوتاما، ۲۰۰۸).
بلیس(۱۹۲۴) معتقد است که از گذشته های بسیار دور این مفهوم در قالب این عبارت بیان میشده است “زیانها را پیشبینی کنید ولی سودها را نه” این عبارت به این معنی است که درآمدهایی که منشاء این سودها میباشند تا زمانی که ادعای قابل اثباتی نسبت به وصول آن ایجاد نشده باشد، نباید به عنوان درآمد شناسایی و در دفاتر ثبت شوند. بهاین ترتیب میتوان دریافت که محافظهکاری در شناسایی درآمد بر وصول وجه نقد تأکید ندارد بلکه همین اندازه که درآمد قابل اثبات باشد، کافی است. باسو(۱۹۹۷ با توجه به تحقیقات تجربی نشان داد که حسابداران در شناسایی سود و زیان تمایل دارند که درجه تأیید اخبارخوب(سود) نسبت به درجه تأیید اخبار بد(زیان) بالاتر باشد. بر این اساس محافظهکاری را مخلوق عدم تقارن در تأیید شرایط سود و زیان دانست. رأس و واتز(۲۰۰۲) محافظهکاری را به عنوان میزان تفاوت تاییدپذیری شرایط شناسایی سود در مقابل زیان بیان کردند. در این بیان تأکید بر درجه قابلیت تاییدپذیری سود در مقابل زیان میباشد. تفاوت درجه تاییدپذیری سود در مقابل زیان منجر به عدم تقارن در شناسایی سود و زیان میشود. عدم تقارن در شناسایی سود و زیان یا به عبارتی اعمال محافظهکاری موجب، گزارش بیان کمارزش خالص داراییها نسبت به مبلغی واقعی میگردد. به این ترتیب گزارش خالص داراییها در دوره جاری به مبلغی کمتر از مبلغ دوره های بعد خواهد گردید. مخالفین محافظهکاری معتقدند، این موضوع با مفهوم محافظهکاری مغایرت دارد. با وجود انتقاد از محافظهکاری، نفوذ محافظهکاری در حسابداری از نظر طول زمان و ارزشگذاری با اهمیت میباشد.
استرلینک(۱۹۷۰) محافظهکاری را به عنوان با نفوذترین اصل در ارزشگذاری معرفی میکند. پس به این ترتیب میتوان اذعان کرد که محافظهکاری به لحاظ پیشینه تاریخی طولانی و از نظر ارزشگذاری در حسابداری با اهمیت است. رأس و واتز(۲۰۰۲) نشان دادند، علاوه بر سابقه طولانی محافظهکاری در حسابداری، در سی سال اخیر به کارگیری آن افزایش یافته است. با توجه به موضع منتقدین (تدوینکنندگان مقررات و استانداردها و دانشگاهیان) نتایج حاصل از بررسی رأس و واتز(۲۰۰۲) از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا حیات طولانی محافظهکاری در حسابداری و افزایش آن در چند سال اخیر به طور قوی این فکر را تقویت میکند که محافظهکاری منافع مهمی را دربردارد. محققین توجیهاتی را برای محافظهکاری (۱- انعقاد قرارداد ۲- مالیات بر درآمد ۳- دعاوی حقوقی۴- مقررات نظارت)در گزارشگری مطرح کردهاند. همگی بر این باورند که به کارگیری محافظهکاری در حسابداری برای استفاده کنندگان گزارشهای مالی مفید خواهد بود(ثقفی،۱۳۸۸).
همچنین در تحقیقات اخیر محافظه کاری به دو گروه تقسیم بندی شده است، نوع نخست، محافظه کاری پیش رویدادی است که محافظه کاری مستقل از اخبار و محافظه کاری غیر شرطی نیز خوانده شده است . محافظه کاری پیش رویدادی از به کارگیری آن دسته از استانداردهای حسابداری ناشی می شود که سود را به گونه ای مستقل از اخبار اقتصادی جاری، می کاهند . برای مثال ، شناسایی بدون درنگ مخارج تبلیغات وتحقیق وتوسعه به عنوان هزینه ، حتی در صورتی که جریان های نقدی آتی مورد انتظار آن ها مثبت باشد . نوع دیگر محافظه کاری ، محافظه کاری پس رویدادی است که محافظه کاری وابسته به اخبار، محافظه کاری شرطی و عدم تقارن زمانی سود نیز خوانده شده است . محافظه کاری پس رویدادی به مفهوم شناسایی به موقع تر اخبار بد نسبت به اخبار خوب در سود است. برای مثال ، قاعده ی اقل بهای تمام شده یا ارزش بازار ، حذف سرقفلی در پی انجام آزمون کاهش ارزش و شناسایی نامتقارن زیان های احتمالی در مقابل سودهای احتمالی، از این نوع هستند(بیور و رایان،۲۰۰۵)[۳].
“
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-18] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|