نظر به اهمیت موضوع مدیریت منابع انسانی و از جمله واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها، این موضوع از جهات گوناگون در کشورهای صنعتی مختلف از جمله آمریکا توسط روبرت و دونالد[۲]۱(۲۰۰۷) مورد توجه محققان قرار گرفته است.

در این تحقیقات متغیرهای چون سن، سطح آموزش، جنسیت، محیط کار و کسب تجربه توسط حسابرسان، سنوات خدمت حسابرسان بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

در تحقیق حاضر و در ادامه تحقیقات یاد شده، تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

۱-۵- فرضیات تحقیق :

 

با توجه به مطالبی که در بخش بیان مسئله ارئه شد، می توان فرضیه های تحقیق را به شرح زیر بیان کرد:

 

۱٫ بین قدرت مرجعیت سرپرست و عملکرد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۲٫ بین قدرت مرجعیت سرپرست و بازخورد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۳٫ بین قدرت مرجعیت سرپرست و تأثیر پذیری از او در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۴٫ بین تخصص سرپرست و عملکرد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۵٫ بین تخصص سرپرست و بازخورد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۶٫ بین تخصص سرپرست و تأثیرپذیری از او در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه مثبت وجود دارد.

 

۷٫ بین فشار و اجبار سرپرست و عملکرد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه منفی وجود دارد.

 

۸٫ بین فشار و اجبار سرپرست و بازخورد مناسب تیم حسابرسی در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه منفی وجود دارد.

 

۹٫ بین فشار و اجبار سرپرست و تأثیر پذیری از او در نتیجه بازبینی حسابرسی رابطه منفی وجود دارد.

 

۱-۶- قلمروتحقیق :

 

۶-۱-۱- قلمرو موضوعی تحقیق: قلمرو موضوعی پژوهش، بررسی تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها می‌باشد.

 

۶-۱-۲- قلمرو زمانی تحقیق: این تحقیق در ۵ ماه اول سال ۸۹ (فروردین ماه الی مرداد ماه) انجام شده است.

 

۶-۱-۳- قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی تحقیق شامل حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی می‌باشد.

 

۱-۶- تعریف واژه ها و اصطلاحات

 

اجبار و فشار[۳]۱ : زمانی پدید می‌آید که شخص از توانایی تنبیه و یا آوردن لطمه جسمی یا روانی به شخص دیگر برخوردار باشد( Moorhead, Griffin,1989).

 

عملکرد[۴]۲ : عبارت است از مجموعه رفتارهایی در ارتباط با شغل که افراد از خودشان نشان می‌دهند (همان منبع).

 

قدرت[۵]۳ : توانایی بالقوه یک نفر و یا یک گروه برای نفوذ در فرد یا گروه دیگر تعریف کرد

 

(همان منبع)

 

بازخورد[۶]۴ : اطلاعات مربوط به عملکرد شغل که از خود شغل به دست می‌آید و برای اصلاح به کار می رود (همان منبع)

 

قدرت مرجعیت[۷]۵ : بر پایه توانایی شخص در نفوذ بردیگران از طریق ویژگی‌های شخصی یا شخصیت کاریز ماتیک (با جاذبه) است (همان منبع) .

 

تخصص[۸]۶ : ناشی از دانش، مهارت های ویژه، توانایی ها، یا تجربه پیشین ارزشمند فرد برای سازمان است (همان منبع)

 

بازبینی حسابرسی[۹]۷: روش های طراحی ‌شده برای فراهم کردن شواهدی از رعایت سیاست‌ها و روش های کنترل کیفیت مؤسسه توسط گروه حسابرسی در ارتباط با کار حسابرسی تکمیل‌شده (استاندارد های حسابرسی، ۱۳۸۶).

 

فصل دوم

 

مبانی نظری و

 

پیشینه­ پژوهش

 

۲-۱- مقدمه:

 

فصل اول به بیان کلیات پژوهش اختصاص داشت. بدین صورت که پس از بیان موضوع پژوهش که «بررسی تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها » است، مسأله پژوهش، اهمیت و اهداف پژوهش، فرضیه‌های پژوهش و برخی از واژه های کلیدی تشریح شد.

 

در این فصل ابتدا، مبانی نظری پژوهش بیان می­ شود. و در ادامه پژوهش­های انجام شده در زمینه تأثیر قدرت نظارتی سرپرست بر واکنش تیم حسابرسی نسبت به بررسی عملکرد آن ها ذکر می­ شود.

 

۲-۲- مبانی نظری

 

مدیران، سرمایه ­گذاران، اعتبار دهندگان و نهادهای قانون­گذار برای تصمیم ­گیری آگاهانه درباره تخصیص بهینه منابع به اطلاعات معتبر و قابل اتکاء نیاز دارند. وجود اطلاعات معتبر، مربوط و قابل­فهم یکی از پیش­نیازهای توسعه اقتصادی هر کشور است و می ­تواند در پیشرفت اقتصادی هر کشور و کمک به دولت در جهت سیاست­گذاری و برنامه­ ریزی­های کلان اقتصادی نقش مؤثری ایفا کند. حسابرسان با تهیه گزارش­های بی­طرفانه درباره قابلیت اعتماد اطلاعات حسابداری در این فرایند نقش مهمی را ایفا ‌می‌کنند. رشد فزاینده و پیچیدگی­های جامعه، نیاز به حسابرسی را به عنوان بخشی از فرایند گزارشگری گسترش می­دهد. نقش حسابرسی در اقتصاد هر کشور را ‌می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد(خواجوی، نوشادی،۱۳۷۸):

۱- ایجاد اطمینان نسبت به سرمایه ­گذاری و کمک به توسعه اقتصادی

 

۲- ایجاد اطمینان نسبت به اطلاعات و گزارش­های مالی

 

۳- تعیین درجه اعتبار اطلاعات و قابلیت اتکاء آن­ها به عنوان مبنایی جهت تصمیم ­گیری­های کلان اقتصادی

 

۴- مشخص شدن نقاط ضعف مدیریتی و کنترلی در شرکت­ها و ارائه راه­کار جهت برطرف نمودن آن­ها.

 

۲-۲-۱- تاریخچه حسابرسی

 

پیدایش حسابرسی به لحاظ زمانی با ظهور حسابداری همراه بوده است. در واقع از زمانی که پیشرفت و تحول در تمدن بشر این ضرورت را به وجود آورد که مسئولیت اداره اموال یک شخص به فرد دیگری تفویض شود، اعمال نوعی نظارت بر پایبندی و وفاداری نسبت به تعهدات قراردادی نیز ضرورت یافته است. با نوعی نگرش تاریخی و جهانی نسبت به بازار خدمات حسابرسی، می ‌توان پیشینه ارائه خدمات حسابرسی را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در شهر آتن در یونان باستان ردیابی کرد. در آن زمان، درآمدها و هزینه‌ های هر یک از کلان شهرهای یونان از سوی هیأتی مرکب از حسابداران معتبر، ارزیابی و تأیید می‌ شد (امیراصلانی، ۱۳۸۴).

 

واتز[۱۰]۱ و زیمرمن[۱۱]۲ (۱۹۸۶) به شواهد تاریخی اشاره ‌می‌کنند که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بازمی­گردد و اعتقاد دارند که خدمات حسابرسی بر اساس دلایل دیگری به غیر از الزام قانونی صورت پذیرفته است. به عقیده آن­ها دلیل استفاده از خدمات حسابرسی نیاز به نظارت یک گروه بر گروه دیگر است. این عقیده با تئوری قراردادها که در چارچوب آن، سازمان مجموعه ­ای از قراردادها است و حسابرسی به عنوان یک مکانیزم کنترلی که رعایت مفاد قراردادها را تضمین می­ کند، انطباق دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...