حیات دریایی را به سه گروه عمده می توان تقسیم نمود :

 

الف . پلانکتون ها : این موجودات به دو صورت گیاه و حیوانی بنام «فیتوپلانکتون» و «زوپلانکتون» در دریا غوطه ورند و تحرک اصلی آن ها ، توسط جریانات اقیانوسی و یا جزر و مدی می‌باشد . فیتوپلانکنون ها که اکثر اکسیژن روی زمین را تولید می‌کنند ، منبع غذایی مهمی برای دیگر ارگانیزم ها بشمار می‌روند و در دریا در مناطقی که نور کافی برای عمل فتوسنتز وجود دارد ، زندگی می‌کنند .

 

ب . نکتون ها : ماهی ها و پستانداران دریایی که قابلیت شنا کردن دارند ، در این گروه قرار می گیرند . ‌بنابرین‏ برای حرکت در آب دریا ، مانند فیتوپلانکتون ها به جریان های دریایی و جزر و مد متکی نیستند .

 

گستردگی و توزیع نکتون تابع عواملی مانند درجه حرارت ، شوری ، ذخیره اکسیژن و منابع غذایی می‌باشد .

 

ج . بنتوس : موجودات و ارگانیزم های کف اقیانوس ، بنتوس نامیده می‌شوند که می‌توانند ثابت یا متحرک باشند . این موجودات ، اجساد سایر ارگانیزم ها را تجزیه نموده و مواد غذایی را مجدداً بداخل آب بازگشت می‌دهند . بعلاوه از ازدیاد رسوبات اضافی کف دریا ممانعت بعمل می آورند .

 

تولید اولیه ؛ در دریا توسط فیتوپلانکتون ، با تبدیل مواد غیر ارگانیک به مواد ارگانیک (آلی) که اولین مرحله در زنجیره غذایی دریاها می‌باشد ، صورت می‌گیرد که این عمل فتوسنتز نامیده می شود . همزمان با عمل فوق ، فیتوپلانکتون ها نیز اکسیژن تولید می‌کنند .

 

تولید ثانویه ؛ زمانی است که زوپلانکتون ها علفخوار از فیتوپلانکتون تغذیه نموده و تولید گونه حیوانی می‌کنند .

 

تولید ثالثیه ؛ زمانی است که زوپلانکتون گوشتخوار و ماهی ها از زوپلانکتون گیاه‌خوار تغذیه می‌کنند .

 

۲ – ۷ – ۲ – ۶ آلودگی حرارتی : به طور معمول میزان بازدهی یک نیروگاه هسته ای در تبدیل انرژی حاصل از شکافت هسته ای به انرژی الکتریکی حدود ۳۳ درصد است ، بقیه انرژی به صورت گرما و عمدتاًً از طریق چگالنده بخار دفع می‌گردد . این حرارت دفعی معمولاً به صورت آب گرم وارد جریان های آبی یا دریاچه ها و دریاها می‌گردد که بر حسب میزان حرارت دفعی ، میزان جریان رودخانه یا محل دفع در دریاچه و نوع گونه های گیاه و جانوری تأثیرات مختلفی را به جای می‌گذارد ( عباسپور ، مجید ، ۱۳۸۶ ) .

 

۲ – ۷ – ۲ – ۷ آلودگی خزانه ژنتیکی جمعیت : شاید در نگاه اول تصور گردد ، آلودگی خزانه ژنتیکی همان اثرات پرتوها به ژنتیک جانداران است . ولی این مطلب با اثرات ژنتیکی که حتی ممکن است منجر به سرطان های کشنده در فرد شود ، متفاوت است . آن اثرات در فرد یا افراد است و با مرگ آن ها چه بسا به کلی حذف گردد . اما منظور از آلودگی خزانه ژنتیکی جمعیت آن سری از اثرات سوء ژنتیکی است که در سلول های جنسی رخ می‌دهد به صورت تغییرات صفات ژنتیکی به نسل بعد منتقل می شود . به همین ترتیب به نسل های آتی هم انتقال می‌یابد و برای همیشه جزیی از خزانه ژنتیکی جمعیت می شود . چنین تغییرات منحصر به انسان نبوده و می‌تواند در همه جانداران رخ دهد ( عباسپور ، مجید ، ۱۳۸۶ ) . استرانسیم ۹۰ طی انفجارهای بمب اتمی رها می‌گردد . این عنصر ممکن است از راکتورها نیز به مقادیر کمی تحت شرایط کاری متعارف آن ها رها گردد ، اما در هنگام بروز سانحه مقادیر گسیل آن افزایش می‌یابد . استرانسیم ۹۰ به آسانی به وسیله گیاهان جذب می‌گردد و نیز می‌تواند از طریق شیر گاو به بدن انسان وارد شود . این عنصر به سوی استخوان می رود و مانند کلسیم در آنجا رسوب می‌کند . استرانسیم ۹۰ با نیمه عمر ۲۸ سال ، در استخوان شروع به تابش کرده و می‌تواند به بروز لوسمی و سرطان استخوان منجر گردد . تجمع هسته هیا پرتوزا در داخل بافت ها برای سلامتی انسان پیامدهایی جدی به همراه دارد که ممکن است در نواحی محدود بسیار خطرناک باشد ( عباسپور ، مجید ، ۱۳۸۶ ) .

 

۲ – ۷ – ۲ – ۸ آ سیب روانی جامعه : یکی دیگر از عوارض مهم ناشی از حضور نیروگاه ها در یک شهر یا یک کشور که باید به آن توجه کرد ، بحث آسیب روانی یا ترس و وحشتی است که اکثریت افراد جامعه نسبت به تأسیسات هسته ای دارند . این ناراحتی روانی تنها محدود به افراد آن کشور نیست ، ما همه روزه شاهد اعتراض ها و اجتماعات در سطح دنیا در رابطه با توسعه و گسترش تأسیسات هسته ای هستیم . این ناراحتی روانی در خصوص سلاح های اتمی بسیار بارز تر است . هم اکنون اکثر مردم کشورهای اسلامی خاورمیانه از وجود کلاهک های هسته ای اسرائیل در هراسند ، مردم ایران بخشی از افکارشان متوجه بحث های سیاسی و بین‌المللی و تهدیدهای آمریکا در خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر است ( عباسپور ، مجید ، ۱۳۸۶ ) .

 

۲ – ۸ منطقه مورد مطالعه

 

۲-۸-۱ جغرافیای طبیعی استان بوشهر

 

استان بوشهر با وسعت ۵/۲۳۱۶۷ کیلومتر مربع [۳۸] و وسعت حدود ۴/۱ درصد از مساحت کل کشور ، در جنوب غربی جمهوری اسلامی ایران و در فاصله ۲۷ درجه و ۱۸ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۱۴ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۰ درجه و ۸ دقیقه تا ۵۲ درجه و ۵۷ دقیقه طول جغرافیایی و در حاشیه خلیج فارس به طول ۶۲۵ کیلومتر واقع شده است . ( زارعی بهادر، دولاح عبدالصمد ، ۱۳۸۶ : ۴۵ ) از لحاظ مساحت هفدهمین استان کشور محسوب می‌گردد . این استان از شمال به استان خوزستان و قسمتی از استان کهگیلویه و بویر احمد ، از شرق به استان فارس ، از جنوب شرقی به قسمتی از استان هر مزگان و از جنوب و غرب به خلیج فارس محدود است . بیشترین مرز داخلی بوشهر با استان فارس است که سراسر شرق استان بوشهر به وسیله یک مرز طبیعی از نوع کوهستانی[۳۹] در حدود ۵۰۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد ، سراسر شرق استان بوشهر به وسیله یک مرز طبیعی از سراسر غرب استان فارس جدا می شود . استان بوشهر در طول ۶۲۵ کیلومتر نوار ساحلی از دوحه دیلم ( دوحه شاه عبدالله ) شروع و به خلیج بندر تبن ختم می شود . با خلیج فارس مرز مشترک دارد و همه آبها در طول نوار ساحلی ذکر شده به انضمام جزیره خارگ و خارگو و فارسی و آبهای ساحلی آن ها جزء قلمرو آبی این استان محسوب می‌گردد . این مرز بین‌المللی با کشورهایی مانند عربستان سعودی[۴۰] طولانی ترین مرز ، کویت ، قطر و بحرین را شامل می شود . استان بوشهر از نظر قلمرو خشکی و از لحاظ پستی و بلندی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود ، قسمت جلگه ای این استان ادامه جلگه خوزستان می‌باشد و در امتداد خلیج فارس قرار گرفته و از شمال و شمال غربی به سوی جنوب و جنوب شرقی امتداد یافته است . قسمت کوهستانی استان بوشهر از دو رشته کوه عمده تشکیل شده که به موازات هم سراسر طول استان را طی نموده و ناحیه پست کرانه های خلیج فارس را از قسمت های داخلی ایران جدا می‌سازند . رشته کوه اصلی ادامه رشته کوه زاگرس بوده که از شمال شرقی برازجان و شمال غربی اهرم و خورموج گذشته و در امتداد خود به سمت جنوب شرقی به ارتفاعات لیتو در فارس منتهی می‌گردد . این ارتفاعات ( گچ ترش ) نام دارند . ارتفاعات خورموج ، کوه های گیسکان و بزبز در شرق برازجان ، کوه سیاه در دشت پلنگ و ارتفاعات بوشکان و پازنان از جمله قلل معروف این رشته کوه می‌باشند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...